MERK: POSITIONERING & VERHAAL

Training Story Marketing

The vibe attracts the tribe… een spreekwoord dat we allemaal wel (her)kennen. Het refereert aan de energie die je uitstraalt en het effect daarvan op je omgeving. Dit principe gaat ook op voor bedrijven. Heb jij zicht op de ‘vibe’ van jouw bedrijf? Ervaar jij dat de manier van uiten niet echt een duidelijke lijn heeft? Heb je behoefte aan een duidelijk verhaal voor jouw organisatie? Vaak heeft een stagnatie in marketing en interne- en externe communicatie te maken met een onduidelijke missie (purpose), visie en identiteit, oftewel ‘wie ben jij als helper’ en ‘welke rol speel je in het leven van jouw klant’. In deze sessie geef je vorm aan de identiteit, welk gedrag daarbij past en hoe je je als organisatie verhoudt tot de markt. Dit geheel wordt duidelijk als je een helder verhaal schetst voor de organisatie. Dit is wat ten grondslag ligt aan een sterke branding.

Krijg in één dag zicht op de identiteit en het verhaal van je bedrijf

Training Story Marketing

In deze strategiesessie gaan de belangrijkste stakeholders binnen de organisatie, zoals Management, Marketing, Communicatie, Sales, Support en HR, met elkaar aan de slag met het merk.

1) Gezamenlijk wordt de purpose geformuleerd of aangescherpt, waarin de missie en visie wordt samengevat.

2) Aan de hand van de Archetype-theorie van Jung wordt gekeken naar de persoonlijkheid van het bedrijf en dan met name welk gedrag en communicatie daarbij hoort.

3) Op een systemische manier wordt helderheid gegeven op de positie van de organisatie ten opzichte van de markt en wat dit zegt over de positionering.

4) Met de wetenschap van Storytelling bepalen we de heldenreis van het bedrijf om het merkverhaal, oftewel the Brand Story, op te bouwen.

Wat ga je doen?

De heldenreis van je bedrijf vertelt van waaruit het ontstaan is, welk probleem het wilde oplossen, welke avonturen het is aangegaan om te zijn waar het nu staat en wat het bedrijf nu in de wereld wil zetten en hoe? Als de positionering en het bedrijfsverhaal authentiek zijn, dan creëer je een stevig fundament onder het merk. Dit fundament zegt alles over de richting waarin het bedrijf zich beweegt en over de cultuur van het bedrijf. Het zorgt ervoor dat er makkelijker consistente beslissingen worden genomen en dat uniformiteit gevonden kan worden in de marketing en communicatie van het bedrijf. (Nieuwe) medewerkers voelen zich aangetrokken tot het verhaal, evenals (potentiële) klanten.

Deze strategiesessie wordt afgerond met een kort en bondige samenvatting van de purpose en identiteit. Plus een heldere outline van het merkverhaal. Kortom, een fundament om op te bouwen en leidraad om je team of bureaus mee aan te sturen. 

Kosten voor deze strategische merksessie zijn 2450,- euro ex BTW, inclusief:

  • Voorbereiding;

  • 1 volle dag met de belangrijkste stakeholders

  • Uitwerking in een strategisch document (exclusief uitwerking symbolen, zoals huisstijl en kleurgebruik etc.)

  • Moment van evaluatie

Datum: in overleg
Locatie: in-company

Wat levert het op?

Vorige
Vorige

Story Marketing voor teams

Volgende
Volgende

Brainstorm of Coaching