8 tips hoe je Storytelling combineert met SEO tekstschrijven

In het hele marketingspel is zoekmachineoptimalisatie een belangrijk ding om te doen. Je wil hoog eindigen in de Google (of Bing of DuckDuckGo etc) rankings. Een zeer groot deel van je doelgroep gaat namelijk nog steeds naar de zoekmachines om een oplossing voor zijn/haar probleem te vinden. Dit zijn mensen die ‘overwegen’, en wie overweegt is meer aankoop bereid. 

Ik heb echter een broertje dood aan SEO-schrijven. Ik heb het vooroordeel in mijn kop dat het platte teksten zijn, zonder ziel, vol met zoekwoorden en dat er geen aandacht is voor kwaliteit en relevantie. Dat de zoekmachines vervuild worden met pulp. Daarmee doe ik natuurlijk veel professionals te kort, inclusief mezelf. Ik vind het gewoon lastig om rekening te houden met een machine als ik gewoon lekker mijn stukkie wil typen… Herkenbaar? 

Waarom zijn SEO én Storytelling zo belangrijk

Je kunt ads inkopen om gevonden te worden, maar op lange termijn is dat kostbaar. Het organisch gevonden worden levert over tijd niet alleen zichtbaarheid op, maar ook autoriteit. Als je hoog eindigt, zal je er wel verstand van hebben, toch? Relevantie (voldoet het aan de search intent) is daarbij ook belangrijk en wordt beloond door het algoritme. Met de veranderingen binnen Google Search zelf steeds meer. Relevantie en autoriteit worden key. En daar komt de kracht van Storytelling om de hoek zeilen. Door te denken in verhaallijnen, en de klant als held centraal te stellen, ben jij, als helper, in staat om te voorspellen welke informatiebehoefte de held heeft. Zo wordt je relevanter en weet je hem/haar langer te binden aan je pagina. Zeker als je verhalen deelt, om het verhalen delen. Je kennis en ideeen delen om het delen. Het is je doel te brengen en niet zozeer te halen. Op die manier vergroot je je autoriteit. Laat dus vooral de experts in de organisatie hun verhalen en ideeën vertellen. 

Hoe schrijf je een relevante SEO tekst?

Om mee te kunnen doen in het spel van SEO, moet je wel snappen hoe de grillen van Google of Bing werken. Ik weet er niet zoveel van dat ik je alle details kan vertellen. Het is vooral mijn streven om kwalitatieve en relevante inhoud te geven aan een SEO-geoptimaliseerde tekst. Als intuïtieve (en niet SEO-gespecialiseerde) schrijver geef ik je een aantal tips om een goed verhaal te schrijven en gelijk rekening te houden met de SEO-spelregels.

1 Bedenk als eerste wat relevant is. 

Bepaal op welke thema’s of onderwerpen je als bedrijf gevonden wilt worden. Als je het echt goed wilt doen dan check je bij de SEO-specialist op welke woorden jullie nu gevonden worden en maak een lijst van thema’s of onderwerpen die aandacht moeten krijgen. Laat de SEO specialist daarop een keyword analyse doen. 

2 Leef je in in je doelgroep

Om de lezer überhaupt te triggeren met je tekst, moet hij/zij zich herkennen in de context of het probleem dat je schetst. Op basis van de belangrijkste thema’s bedenk je wat nu werkelijk de problemen kunnen zijn van jouw held, de klant? Vanuit de ogen van de klant schets je hoe zijn/haar journey er mogelijk uit ziet om tot een oplossing van het probleem te komen (jouw product). Ook bedenk je zo objectief mogelijk wat het hem of haar op zou moeten leveren. Hiermee onstaat er al een outline voor een verhaal. 

3 Doe keyword of thema onderzoek

Als je geen SEO-specialist in de buurt hebt, kun je een aantal zoekwoorden dat je in hoofd hebt in een keyword generator stoppen. Er zijn meerdere tools beschikbaar. Ik gebruik regelmatig Ahrefs Keyword Generator. Dat is gratis en per land in te stellen. Het levert mij vooral inspiratie op over gerelateerde zoekwoorden of vragen die gesteld worden rondom het thema. Dit kun je meenemen in je tekst en zo de tekst verrijken met synoniemen. Check ook eens wat je concurrenten doen op deze zoekwoorden. De grootste winst van deze oefening is dat je leert op welke trends en thema’s je kunt inspelen. Zo wordt het makkelijker om meer invalshoeken te bedenken en zo meer content te maken. Dat verhoogt weer je autoriteit op het onderwerp. Dat draagt weer bij aan SEO.

4 Werk je tekst uit in verhalende vorm

Werk het idee dat je bedacht hebt uit in de verhalende vorm. Een goed verhaal houdt de aandacht vast en de lezers geboeid. Zorg ervoor dat je tekst een begin, midden en einde heeft en dat het een probleem of uitdaging introduceert die je in de loop van het verhaal oplost. Werk ook uit wat de mogelijke beloning is aan het eind van het avontuur. Zorg dat je hiermee het verhaal rond maakt. Dit maakt je tekst interessanter en aantrekkelijker voor lezers en zorgt ervoor dat ze langer blijven lezen, wat weer gunstig is voor je SEO. Lees hier meer over de storytelling technieken die je kunt gebruiken.

5 Hak het op in hapklare brokken

Een gestructureerde blog maakt het voor lezers gemakkelijk om door de inhoud te navigeren en voor zoekmachines om te begrijpen waar je blog over gaat. Gebruik koppen en subkoppen om verschillende secties te benadrukken en deel je blog op in hapklare brokken met korte alinea's en bullets. Dit maakt het ook gemakkelijker voor zoekmachines om je blog te indexeren en te begrijpen welke onderwerpen je behandelt. Hierin kun je dan weer spelen met die keywords. 

6 Verzin een pakkende titel

Verzin een pakkende titel op basis van je outline. Eentje die direct een plaatje in het hoofd van je lezer schetst. De titel van je blog is cruciaal om de aandacht van juiste lezers te trekken en om zoekmachines te laten zien waar je blog over gaat. Zorg er dus voor dat je titel de juiste zoekwoorden bevat. Zoekmachines zullen titels die de juiste zoekwoorden bevatten hoger in hun zoekresultaten plaatsen, terwijl lezers eerder geneigd zijn om door te klikken als de titel interessant is. Ik doe dit eigenlijk altijd op gevoel. De kop van dit artikel is er eentje die je vaak ziet als clickbait, dus ik ben benieuwd of het gaat werken;-) 

7 Gebruik visuele elementen

Afbeeldingen, video's en infographics kunnen je blog levendiger maken en de aandacht van lezers trekken. Zorg ervoor dat je visuele elementen relevant zijn voor de inhoud van je blog en dat ze ook beschrijvende alt-teksten hebben. Dit maakt het gemakkelijker voor zoekmachines om te begrijpen wat er op de afbeeldingen staat en om je blog te indexeren. En laten we eerlijk zijn, één beeld zegt meer dan 1000 woorden. 

8 Gebruik zoekwoorden op een natuurlijke manier

Het is belangrijk om zoekwoorden op te nemen in je blog, maar overdrijf niet en gebruik ze op een natuurlijke manier. Daarom heb ik deze blog ook geschreven. De focus moet wat mij betreft liggen op het delen van kennis of inspiratie, en niet het sturen van de zoekmachines. Overmatig gebruik van zoekwoorden maakt een tekst lelijk en de lezer heeft direct door als er voor hem niks te halen valt, wat weer nadelig is voor je SEO. 

Kortom, focus op het creëren van hoogwaardige, relevante content die zowel zoekmachines als lezers waardevol vinden. Staar je niet blind op de ranking en het aantal kliks. Bouw je autoriteit op door veelvuldig je kennis, visie en opinie te delen. Storytelling helpt je daarbij. Vooral op lange termijn wordt dat door de zoekmachines beloond.

Vorige
Vorige

“Sell the problem you solve, not the product you have”

Volgende
Volgende

Verschillende Storytelling-technieken om structuur te geven aan je marketing