The Body Shop verloor zijn ziel…

Body Shop verliest haar ziel 😲 Deze kop trekt mijn aandacht. Als puber ging ik speciaal naar de winkel in Londen of Amsterdam. Op een gegeven moment kwam er eentje in Utrecht. Daar kocht ik jaren mijn make-up en werd volledig getrokken door het ietwat activistische karakter van het merk. In de loop der jaren verloor ik mijn interesse, ging de marketing steeds meer als greenwashing voelen en ben ik afgehaakt.

Nu ik dit artikel lees, vallen alle puzzelstukjes in elkaar. Ze zijn blijkbaar in 2007 overgenomen door L'Oreal. Dat verklaart voor mij een hoop. Een nieuwe ziel is daarmee in het bedrijf gekomen. En dat bedoel ik niet zweverig...

De ziel is de energie die in een bedrijf stroomt. De drijvende kracht, de visie, de kernwaarden, de cultuur. Dat komt tot uiting in de keuzes die gemaakt worden, de intenties van waaruit gehandeld wordt en de acties die gedaan worden. Kortom de identiteit, waarbij de componenten gedrag en communicatie voor mij het zwaarste wegen. Die raken namelijk het onderbuikgevoel van de klant. The vibe attracts the tribe.

De persoonlijkheid is uiterst belangrijk voor het neerzetten van een stevig merk. The vibe attracts the tribe. Body Shop was Anita Roddick en na haar dood is langzaam ook haar energie uit het bedrijf vertrokken. Dat heb ik dus onbewust gevoeld. Een paar jaar geleden was ik er weer eens en toen voelde de winkel als een gemiddelde Etos. Niks mis mee, maar je voelde dat het gewoon een 'geldverdienmachine' was.

Je hoeft als bedrijf niet heel activistisch of verantwoord te zijn, of iets dergelijk, om een sterk merk neer te zetten. Een sterk merk word je door bewust te zijn van de energie in de organisatie. Door de persoonlijkheid te (er)kennen en vandaaruit te handelen. Vaak is die ingegeven door de oprichter of het hoger management. Als je die energie volgt, gaat alles stromen binnen de organisatie. En trek je automatisch klanten aan die daar behoefte aan hebben. The vibe attracts the tribe.

Wil je weten wat de persoonlijkheid is van jouw organisatie? Stuur me dan een bericht en ik leg je meer uit over dit principe.

Vorige
Vorige

Marketing is vooral ZIJN, dan pas DOEN…

Volgende
Volgende

The best marketing strategy ever: Care