Wat is het verschil tussen Storytelling in marketing en Story Marketing?

Storytelling is letterlijk vertaald ‘verhalen vertellen’. De inzet van storytelling in marketing, zoals je nu veel ziet, is dat de verhalende vorm wordt gekozen om de boodschap over te brengen. Dit komt terug in verschillende communicatiemiddelen, zoals corporate video’s, reclamecampagnes, advertenties of blogs. Er is sprake van een held, een probleem en een avontuur waarin het probleem opgelost wordt. Plus er wordt toegewerkt naar een moraal van het verhaal. Doel is om emotie op te wekken, te inspireren en zo de kijker/lezer/koper meer betrokken te maken bij het product of het merk.

Het levert dus content op met een verhaallijn, duidelijke karakters en een beschrijving van het probleem dat opgelost wordt. Maar het zijn meestal op zichzelf staande stukken content, die autonoom ingezet worden. Wel of niet onderdeel van een campagne. 

Story Marketing

Story Marketing gaat wat mij betreft een stap verder. Je gebruikt de wetenschap van storytelling om inhoud te geven aan de content, én je zet de techniek ook in om je campagnes of zelf je marketingstrategie in te richten. Want doelgroep bepaling, persona’s vormgeven, merkidentiteit bepalen etcetera is een kwestie van bepalen wie de held (spoiler alert - dat is de klant) en wie de helper (het bedrijf) is in het verhaal? Welke karakters c.q. archetypes passen daarbij? Waar speelt het zich af? Welke problemen doen zich voor? 

Het avontuur van jouw potentiële klant om zijn/haar probleem op te lossen komt overeen met de stappen van de customer journey. Alles is namelijk een verhaal. De definitie van het voord verhaal wordt veel ruimer en het perspectief veel wijder. Het is als het ware een kwestie van verschillende scenario’s uitwerken en zo je campagnes vormen. Dat worden dan weer verhaallijnen opgedeeld in afleveringen die in elke fase van de (hero’s) journey ondersteunen. 

Het levert dus een overkoepelend verhaal op, verdeeld in diverse verhaallijnen. En die zijn weer verdeeld over meerdere stukken content. Als een serie verdeeld in seizoenen en afleveringen. Door verhalend te blijven denken, kun je ook makkelijk sturing geven aan de richting waar je heen wil en wordt het logisch waar je heen gaat. Als mens zijn we namelijk geconditioneerd door de patronen in verhalen. (Als het patroon niet klopt, begrijpen we het verhaal vaak niet.)   

Verhaallijnen als structuur in marketingaanpak

Story Marketing is dus niet alleen het toepassen van storytelling in marketing voor het maken van een merkverhaal of pakkend videootje in je campagne. Story Marketing is marketing bedrijven volgens de structuur van een verhaal. Je acteert daarmee makkelijk volgens de patronen die wij mensen, als verhalenmakers, van nature kennen. Het wordt zo eenvoudiger om de boodschap te onthouden. Het wordt voor jou makkelijker om in te schatten waar de doelgroep behoefte aan heeft, zo kun je verdiepen. En het wordt makkelijker om content aan elkaar te rijgen en de potentiële klant op die manier beter van dienst te zijn en zo een band opbouwen. Jij bent per slot van rekening de helper in het verhaal van die held. 

Lees meer over de wetenschap van Storytelling

Vorige
Vorige

Hoe zit dat nou met purpose, missie, visie en why?

Volgende
Volgende

De wetenschap van Storytelling