#5 Ga samenwerken met Sales, Support en andere afdelingen

Wat ik regelmatig zie is dat Sales, van oudsher, een wat dominante positie heeft binnen het gemiddelde MKB bedrijf. Zij dragen de verantwoordelijkheid voor het grootste deel van de funnel, denken ze. Marketing is verantwoordelijk voor het vullen van de pijplijn en Sales zorgt dat leads klanten worden, denken ze. Ook het management vervalt vaak in dat idee. Ze vergeten daarbij dat die funnel steeds langer wordt, dat de potentiële klant steeds langer online oriënteert en daarbij het liefst anoniem blijft. De customer journey houdt niet op nadat de deal gesloten is. Dus de rol van het implementatie en support zijn even belangrijk om de klant blij te maken en te houden. Maar echt samenwerken doen de verschillende disciplines niet

Bij veel bedrijven met minder dan 100 mensen is het marketing team heel klein. De verantwoordelijkheid voor marketing ligt bij de sales manager of de algemeen directeur. Als ze een marketing manager hebben, dan heeft deze een adviserende en uitvoerende rol en veelal geen beslissende rol. In de dagelijkse praktijk acteren ze veelal op de wensen van Sales en management. Dat geldt ook voor implementatie en support, die de onrealistische beloften van Sales waar moeten maken. Bij grote enterprises zie je vooral heel veel verschillende afdelingen. Denk aan een apart PR, account based marketing of social media team met eigen manager, budget en KPI’s. 

Opvallend is dat er verdomd weinig strategisch samengewerkt wordt. En dan bedoel ik dat er in het maken van de plannen niet gezamenlijk gekeken wordt naar het grote geheel. Je streeft met elkaar immers het hetzelfde doel na. Dus wat is de visie, wie is de ideale klant, wat is de toegevoegde waarde als organisatie, hoe ziet de buyer journey eruit en in welke fase speelt welke discipline een rol? Bijgaande afbeelding laat zien welke uitdagingen er nog meer spelen.

Als je gezamenlijk een doel nastreeft, dan creëer je een hefboomeffect waar elke discipline beter van wordt. Iedereen wordt in zijn/haar rol gezien en erkent. Daardoor is er minder frustratie en de energie gaat beter stromen. En dat heeft een positief effect op de aantrekkingskracht van klant en medewerkers (zie nummer 2). Oh ja, de inzet van budget zal ook effectiever zijn. Kortom, samenwerking moet gestimuleerd worden. Stel gezamenlijke doelen, hoor elkaar, maak samen plannen, evalueer te samen en stel met elkaar bij. Voor de klant heeft het bedrijf maar één gezicht, acteer dus ook met één gezicht.

PS. de afbeelding van deze blog is gemaakt met Dall E. Niet echt top vind ik.


Vorige
Vorige

Storytelling om op te vallen, jeah right…

Volgende
Volgende

#4 Video is en wordt alleen maar belangrijker