#1 Generative AI als handige aanvulling

Wat opvalt is dat in ieder lijstje het gebruik van AI bovenaan staat. Niet gek natuurlijk, nu het de hype-fase een beetje voorbij is, zal AI in 2024 een vaste plek krijgen binnen marketing afdelingen. Echter, edoch… Ook al is het super handig om content te maken, het zal niet altijd het effect brengen wat je wilt. Tenzij je een prompt specialist bent, en dan nog is het niet zaligmakend. 

Na menig experiment met ChatGPT of Bard, vind ik het lastig is om met deze tools de juiste snaar raken. De content is generiek, oppervlakkig en mist ‘mijn’ tone of voice. Negen van de tien keer komt er iets uit waar ik me niet in kan vinden; of qua inhoud of qua opbouw van een tekst. Het mist persoonlijkheid en het is de vraag of een robot dat voor je kan doen? 

De grootste Youtuber van Nederland heeft zijn AI-kloon, inmiddels maar weer ingeruild. Bekijk hier de ‘hate’ van één van zijn peers. Dat brengt mij dan meteen naar voornemen nummer 2 en voor mij eigenlijk de nummer 1. Persoonlijkheid en autoriteit worden (blijven) nog belangrijker om het onderscheid te maken in een informatieoverload van nietszeggende AI-content. 

Dat neemt niet weg dat je AI niet moet gebruiken. Integendeel, chat er vooral lustig op los als je marktonderzoek doet, of wil achterhalen wat de belangrijkste issues zijn voor een held in een bepaalde niche. Voor concurrentie- of keyword analyses raadpleeg ik ook ChatGPT of Bard (ben de twee nog aan het vergelijken). Of ik vraag het een groot document samen te vatten zodat ik de samenvatting als input kan gebruiken voor een blog. Ik vraag ook wel eens een afbeelding te maken voor social. En ik heb voor een klant van mij demo filmpjes gemaakt met een avatar, maar wel met een zelfgeschreven script. 

Ook gebruik ik de bots om zelf geschreven content op te hakken in verschillende social media berichten (atomiseren). Ik lees de voorstellen altijd goed door en pas aan waar nodig. Wederom fijn dat er wat voorwerk is gedaan. Voor klanten zie ik dat dat prima werkt om op die manier de corporate kanalen continuïteit te geven. Maar laat het een aanvulling zijn, geen invulling. Met name omwille van de volgende trend.

PS. de afbeelding van deze blog is gemaakt met Dall E. Niet echt top vind ik.

Vorige
Vorige

#2 ‘Become a rockstar’, dus bouw een merk

Volgende
Volgende

Goede marketing voornemens voor 2024…